torstai 23. heinäkuuta 2015

Autolla Ruotsissa & Kööpenhaminassa (osa 1)

Puran hieman meidän kesälomamatkaa tänne blogiin, jos meidän kokemuksista vaikka olisi jollekin hyötyä (+ että muistaisin edes suunnilleen, missä käytiin ja mitä tehtiin). Pahoittelen jo etukäteen (kahta) mammuttipostausta! Lisäksi täytyy sanoa, että ymmärrän yhä paremmin, miksi valokuvaajat ovat niin kalliita: Kävin juuri läpi reissumme 700 kuvaa, joista sain poimittua 300 parasta, jotka vielä pikakäsittelin Gimpillä. Hommaan meni käytännössä päivän verran...

Mutta asiaan! Meidän kesälomakohteeksi valikoituivat Etelä-Ruotsi ja Kööpenhamina, koska sulho halusi päästä autolomalle, kun sai vihdoin keväällä ensimmäisen autonsa hankittua. Aikaa matkalle oli viikon verran. Alkuperäinen ajatus oli käydä Legolandiassa saakka, mutta todettiin siitä jo tulevan liikaa ajamista (luojan kiitos tässä kohtaa oli järkeä mukana!). Kööpenhaminaan haluttiin kuitenkin, koska haluttiin ajaa siltaa pitkin :D

Reittimme oli siis:

11.7. Tampere-Nurmijärvi (jossa pari yötä minun perheeni luona)
14.7. Nurmijärvi-Helsinki-Tukholma (Viking Linen laivalla)
15.7. Tukholma-Jönköping (pysähdyttiin Albergassa ja Askersundissa)
17.7. Jönköping-Kööpenhamina (pysähdyttiin Helsingborgissa, Barsebäckshamnissa ja Malmössä)
20.7.  Kööpenhamina-Nyköping (pysähdyttiin Karlshamnissa, Kalmarissa, Oskarshamnissa ja Söderköpingissä)
21.7. Nyköping-Tukholma-Helsinki
22.7. Helsinki-Tampere

Kilometrejä kertyi Tampereelta Kööpenhaminaan ja takaisin noin 2000!

Tässä ensimmäisessä osassa matkakertomus Helsingistä Kööpenhaminaan, seuraavassa sitten Kööpenhamina & paluumatka :)

Meren yli seilattiin tosiaan Viking Linen laivalla. Oltiin menomatkalle varattu hieman isompi hytti parisängyllä, mutta ei iltabuffetia, vaan kuitattiin syömingit käymällä mummollani ennen lähtöä. No eihän se loppujen lopuksi riittänyt, vaan käytiin myös tapas-ravintolassa pienellä iltapalalla (tuli kuitenkin edullisemmaksi kuin buffet olisi tullut ;)). Lisäksi olin yllättänyt sulhon tilaamalla meille hyttiin kuohuviiniä ja suklaaseen dipattuja mansikoita:

Laivamatka meni oikein mukavasti (käytiin mm. bingoamassa) ja aamulla meitä tervehti aurinkoinen Tukholma. Kannelta bongattiin myös Silja Linen Baltic Princess, jolla aikoinaan tavattiin, se on tosiaan siirtynyt seilaamaan Turun ja Tukholman väliä Helsinki-Tallinnan sijaan:

Tukholmasta lähdettiin saman tien ajamaan kohti Jönköpingiä. Meidän autossa on kiinteänä navigaattori, jossa on lähes kaikkien EU-maiden kartat, tosin vuodelta 2009. Sen avulla pärjättiin kuitenkin oikein hyvin, kun katsottiin reitit etukäteen Google mapsista sekä kirjastosta lainaamastamme Atlas & Guide Sverige -kirjasta (v. 2012). Lisäksi meillä oli mukana koko Euroopan kattava karttakirja vuodelta 2015, mutta sitä ei oikeastaan käytetty. Joka tapauksessa navigaattori oli kyllä korvaamaton apu varsinkin kaupunkiajelussa (me tosiaan ajeltiin aika paljon ihan Köpiksen keskustassakin!).

Etukäteen olimme päättäneet pysähdyspaikaksi Askersundin, mutta nälkä yllätti jo ennen sitä. Meikä sitten bongasi matkan varrelta Albergasta linnan, joten piipahdettiin hieman ennen sitä popsimassa kebabit/falafelit paikan ainoasta ruokapaikasta ja mentiin linnaa ihmettelemään. Linna oli tosi huisin näköinen, ja sen pihalla oli kaikkia söpöjä asetelmia:

Lisäksi pysähdyttiin siellä Askersundissa kahville, se oli myös todella suloinen ruotsalaiskylä! Muutenkin koko reittimme (ajettiin teitä E4-56-214-52-50) oli täynnä ihania pikkukyliä ja järvi- ja peltomaisemaa. Tiet olivat hyvässä kunnossa, ja hieman isommilta motareilta syrjässä sai myös ajella melkolailla omassa rauhassaan.

Lopulta päädyttiin Jönköpingiin, eli Vätternin "pohjalle":

Olimme varanneet kaksi yötä A6 Hotell & vandarhem -majapaikasta, joka oli oikein passeli. Se ei tosin sijaitse tuon Vätternin laidalla, mutta siinä on oma ranta Rocksjö-järvelle, jossa oli kiva käydä uimassa. Lisäksi saimme sisäänkirjautuessa isomman huoneen kuin oli varattu, kun meille oli epähuomiossa varattu alun perin erilliset sängyt ja näin saatiin siis parisänky :)

Hotelli oli pienen matkan päässä Jönköpingin keskustasta, joten ainoana kokonaisena Jönköping-päivänämme päätimme vuokrata pyörät hotellilta ja lähteä kiertämään kaupunkia. Se olikin ihan huippuidea, pyörät kulkivat hyvin, ilma oli mahtava ja kaupungilla riitti ihmeteltävää. Esimerkiksi Jönköpingin kaupunginpuistosta löytyi kotieläimiä ja vanha rakennus 1600-luvulta:

Lisäksi (valtavassa) puistossa oli Stugan-kahvila, jossa nautimme smörrebrödit ehkä parhaalla näköalalla ikinä:

Sitten olikin jo aika jatkaa kohti siltaa ja Kööpenhaminaa. Jönköpingistä suunnattiin alaspäin tehokkaasti E4-moottoritietä, ja pysähdyttiin ensimmäisen kerran vasta Helsingborgissa syömään sekä ihmettelemään sitäkin hetkeksi (vaikka sielläkin olisi riittänyt ihmettelemistä päiväkausiksi). Rantatiellä pysähtelimmekin sitten useamman kerran: etukäteen oltiin katsottu kartalta, että Barsebäckshamnista näkee jo sillalle, ja niin tosiaan näkikin :) Siellä oli myös oikein viihtyisä, joskin kallis, satamakahvila, jossa syötiin suussasulavaa raparperipiirakkaa kahvin kanssa.

Läheisiltä pelloilta löytyi myös joku muinaishauta, jota ei kuitenkaan uskallettu lähteä tutkimaan sen tarkemmin (kyseessä oli siis ihan turistikohde, mutta hieman epäilytti hipsiä pimeään luolaan, kun paikka oli muuten autio :D). Lopulta päädyttiin Malmöön, jossa etsimme geokätköjä sillan liepeiltä, sekä tietysti kuvattiin itse siltaa:

Ilta alkoi jo hämärtää, kun viimein pääsimme ylittämään siltaa (siltamaksu 52e). Se oli kyllä huisia, vaikka meikää hieman pelotti etukäteen. Pelkään nimittäin hieman sekä siltoja että tunneleita, ja tässä kokonaisuudessa oli tosiaan siltaosuutta 7,8km ja tunnelia 4km (meren alla!!). Niin vain päästiin Tanskaan, jossa kumpikaan meistä ei aiemmin ollut käynytkään, mutta siitä lisää seuraavassa postauksessa ;)

1. Me ajeltiin pari vuotta sitten Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan ja tuolloin tuli ylitettyä sama silta (+ ison beltin silta). Itse myös jännitin siltaa ja tunnelia etukäteen, mutta kokemus oli lopulta todella kiva eikä lainkaan ahdistava. Yritin olla ajattelematta sitä, että ajoimme meren alla.;) Kaikki ahtaat ja pimeät paikat ovat mulle vähän hankalia, joten sen takia jännitin varsinkin tunneliosuutta. Viimeaikoina olen kyllä saanut runsaasti siedätyshoitoa viinikellareissa seikkaillessa.:D

1. Mäkään en siltaa sitten "muistanut" pelätä, vaan sitä oli pelkästään siistiä ajaa, mutta siellä tunnelissa mua kyllä ahdisti. Ei kyllä jostain syystä enää paluumatkalla :) Pitäisköhän sitä itsekin hakea siedätyshoitoa viinikellareista... :D