maanantai 27. huhtikuuta 2015

Ex tempore hääpukuostoksilla

Päädyin lauantaina vähän niinkuin vahingossa hääpukuostoksille. Olin siis muutenkin suuntaamassa viikonlopuksi pääkaupunkiseudulle aikomuksenani tavata kaasojen kanssa (kuitenkin ensisijaisesti muissa kuin hääasioiden merkeissä), kun satuin alkuviikosta bongaamaan tori.fi:stä puvun, joka oli melkolailla sitä, mistä olen haaveillut. Otin yhteyttä myyjään, ja selvisi, että puku oli myös melkolailla minun kokoani ja sovitettavissa viikonloppuna Helsingissä. Kaasoillekin sopi hyvin lähteä katsomaan sitä kanssani  lauantaina.

Täytyy sanoa, että jännitti ihan hirveästi mennä sovittamaan pukua. Ensimmäistä pukua, joka kuitenkin jo alkutietojen perusteella vaikutti todella hyvältä. En tiedä, kumpaa pelkäsin enemmän: sitä, että puku ei sovikaan, vai että se sopii loistavasti. Jälkimmäinen osoittautui kuitenkin lähemmäksi totuutta: koko oli lähes sentilleen minulle sopiva, pituuttakin riitti ja minulle vakuutettiin, että ne pienet muutokset, joita puku vaatisi istuakseen täydellisesti, onnistuisivat helposti.

Puku oli siis sanalla sanoen ihana, ja se oli sitä jopa minun päälläni, mutta enhän minä nyt ensimmäistä sovittamaani pukua voinut ostaa! Kello oli viisi lauantai-iltapäivällä ja minulle iski sellainen olo, että tarttee päästä sovittamaan muita pukuja nyt. Ainoaksi ehkä-voisi-olla-auki-ja-jopa-mahdollista-sovittaa-jotain-paikaksi keksimme Stockmannin, jonne päätimmekin lähteä saman tein.

Stockmannin hääpalvelu oli kuin olikin auki, ja vaikka sinne yleensä täytyy varata aika sovitusta varten, pääsimme me nyt (syystä jota en rekisteröinyt) saman tein katselemaan ja sovittelemaan pukuja. Vajaassa tunnissa ehdin sovittamaan kolmea pukua:

1. Romantica Marbella 

(Hinta Stockmannilla 900e)



Ensimmäinen puku oli mallia prinsessa, ja kuten olin kyllä etukäteenkin aavistellut, tämä malli sopi mulle täydellisesti. Näytin oikeastaan hävyttömän hyvältä, jos niin saa itsestään sanoa, vaikka puku olikin rintamuksesta hieman pieni (minkä huomaa lähinnä tuosta selkäpuolelta). Mä en kuitenkaan ole prinsessa, varsinkaan meidän parisuhteessa, joten en kokenut tämän olevan minun hääpukuni. Ihanan näköinen, mutta ei minun näköiseni.

2. Pronovias Maryland

(Hinta Stockmannilla 1790e)



Seuraava puku oli malliltaan täysin merenneito ja näistä kolmesta lähimpänä sitä ensimmäistä, yksityisellä sovittamaani pukua. Kuten aavistelin jo aiemmin hääpuvuista haaveillessani, tuo kalanpyrstö korostaa omaan makuuni jo hieman liikaa takamustani. Samoin tässä puvussa tuo kainaloiden kohdalta ylös nouseva hihasysteemi korostaa leveitä hartioitani. Kaiken kaikkiaan tämä puku näytti päälläni kaikista huonoimmalta, vaikka tuo selkä on kyllä aika ihana :) (Tuo rintsikoideni tumma takaosa kyllä vähän hämää siinä.)

3. Lilly 08-3251

(Hinta Stockmannilla 949e)


Viimeisin mekko oli melko samanlainen kuin ensimmäinen (ja siksi siitä kai onkin vain yksi kuva). Itse asiassa tässä oli pointtina kokeilla yksiolkaimista mekkoa, mutta koska se ei vain yksinkertaisesti näyttänyt hyvältä päälläni, myyjä demonstroi, miltä mekko näyttää, jos olkaimen poistattaa ompelijalla - tässä olkain on siis tungettu puvun sisään. Helma ei tässä myöskään ole yhtä muhkea kuin tuossa ensimmäisessä, ja tässä pukuun kuuluu tuon blingbling-vyön sijaan yksinkertainen satiini(?)nauha. Sekin vain todettiin turhan vaatimattomaksi, jolloin myyjä lisäsi mekkoon tämän irtovyön.

Kaiken kaikkiaan haluan kyllä tätä kautta antaa hyvää palautetta Stockmannille: pääsimme tosiaan ihan yllättäen ja varauksetta mekkoja sovittelemaan ja meitä myös palveltiin todella aktiivisesti ja asiantuntevasti. Varsinkin tuon viimeisen mekon kohdalla myyjä kertoi paljon noista kaikista muutoksista, joilla lähes täydellisestä mekosta voidaan tehdä se täydellinen. Olettehan muuten kaikki hääpuvun metsästäjät huomanneet, että mikäli pukunsa hommaa Stockmannilta 30.4. mennessä, saa 100 euron lahjakortin heille :)

Stockmannin mekot saivat minut kuitenkin melkeinpä enemmän pyörälle päästäni kuin mitä olin sovitettuani vain sitä yhtä. Yht'äkkiä en ollutkaan enää varma, millainen mekko minulle sopii, tai varsinkaan en tiennyt enää, mitä haluan.

Jahkailtuani lähes vuorokauden päädyin kuitenkin hakemaan sen ihka ensimmäisen mekon. Se ei ehkä vielä ole aivan täydellinen, mutta siinä on valtavasti potentiaalia ja uskoin katuvani, jos jättäisin sen ostamatta. Vielä en ole aivan satavarma, että kyseessä todella on minun hääpukuni, mutta sitä pitää selvitellä. Ellei ole, saan sen varmasti myytyä samaan hintaan kuin ostinkin. Enemmän pohdintoja tästä puvusta on luvassa aikaisintaan sitten, kun saan käytyä ainakin ompelijalla kysymässä muutoksista.

Tällä hetkellä voin kuitenkin tyytyväisenä todeta, että ainakaan näillä näkymin mun ei tartte mennä missään verkkareissa naimisiin :D

8 kommenttia:

  1. Hyvä, että on ainakin yksi puku odottamassa hääpäivää :) minua huolettaa, että pääni tulee menemään samalla tavalla sekaisin eri malleista ja siitä, mikä lopulta sopii parhaiten. Miksi päättäminen on välillä niin vaikeaa? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanopa muuta, voisipa joskus olla selkeät ajatukset siitä mitä haluaa! Mutta vaikka tuo sovitteleminen pistikin hetkeksi pään pyörälle, niin luulen, että loppuviimeksi se oli kuitenkin hyvä asia: olisin esimerkiksi varmasti jäänyt pohtimaan tuota prinsessavaihtoehtoa, ellen olisi kokeillut sitä ja todennut, että ei tunnu omalta :)

      Poista
  2. Olipa hyvä tuuri että löysit käytettynä sopivan mekon! Ja ehtiihän sitä vielä hankkia uuden jos mieli muuttuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Parastahan tässä on vielä se, että mekko on itse asiassa käyttämätön; edellinen morsian oli laihtunut niin paljon, ettei mekko enää sopinut :) Oli kyllä uskomaton tuuri, että se oli sitten minulle niin sopiva!

      Poista
  3. Oo wautsi mikä selkä tossa Pronoviaksen puvussa! Ja näyttää sun päällä tosi hyvältä! Mutta tosiaan, jos ei itte koe oloansa mukavaksi mekossa, niin eipä sitä kannata hankkia vaikka kuinka upea selkä olisikin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä tosiaan upea! Ja kiitos! :) Itse sitä vaan kiinnittää huomiota niihin kohtiin, jotka kokee ongelmallisiksi...

      Poista
  4. Kaikki puvut näyttävät todella hyviltä, ensimmäisestä tykkäsin itse eniten! Kivaa kuulla Stockmannin hyvästä kokemuksesta, itsekin olen aikonut syksyllä sinne suunnata pukuostosten parissa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne oli kyllä kaikki ihania ja tosiaan oli todella hyvää palvelua Stockmannilla! Melkein harmittaa, että tuli jo hankittua puku, kun olihan se sovitteleminenkin aika hauskaa :D

      Poista