maanantai 7. heinäkuuta 2014

Polttaritunnelmia

Aika vierii kovin nopeasti, kun on kivaa! Viimeisten kahden viikon aikana olen ehtinyt paiskia vielä hetken töitä, paahtaa tenttiin lukemisen parissa (kesän tenteistä siis 2/3 suoritettu), juhlia lapsuudenystävän polttareita, maalata perheeni taloa ja käväistä Kuopiossa katsomassa Kaijaa! Kiirettä on siis pitänyt, sekä kesätyön loppumetreillä että nyt loman alussa. Tänään jatkoimme lomamatkailua Pohjanmaalle, jossa viivähdämme pari päivää kissavahteina - ihanaa, että tänne sattuivat sopivasti kenties Suomen parhaat helteetkin!

Kesälomatunnelmista tulen varmasti kertomaan vielä lisää, mutta tänään pitää viimein kirjoittaa noista polttareista! Lapsuuden naapurini juhlii häitään elokuussa, ja pääsin sen ansiosta elämäni ensimmäisiin polttareihin. Päivä jännitti hieman etukäteen, olihan tiedossa paljon uusia ihmisiä ja jännittävää tekemistä, mutta loppujen lopuksi kaikki meni todella hyvin, ja morsiankin vakuutti viihtyneensä.

Päivä aloitettiin klo 8.00 morsion lapsuudenkodista, jonka vuoteesta kaasot, pari muuta ystävää ja minä kävimme hänet noutamassa mukaamme. Mainion musiikkijuhla-peitetarinamme ansiosta tyttö ei ollut arvannut mitään etukäteen. Nopean suihkun jälkeen jatkettiin matkaa morsion kotiin, josta hän sai pikapikaa kerätä selviytymispakkauksen päivälle ennen kuin kurvailimme toisen kaason luo aamupalalle, jossa joukkoomme liittyi lisää väkeä, niin että lopulta meitä oli kymmenkunta tyttöstä.

Meillä kävi mahtava tuuri, sillä toissa lauantaihan oli yksi siihen astisen kesän aurinkoisimmista - pääsimme siis nauttimaan mansikoista ja kuohuviineistä ulkona! Aamupalan ohessa morsio pääsi lueskelemaan täyttämäämme ystäväkirjaa ja arvailemaan, kuka on kukin. Ihme kyllä, kaikki osuivat oikein!

Vatsat pullollaan oli hyvä jatkaa Pasilaan tankotanssitunnille. Olimme varanneet koko porukalle tunnin Pole4fit -salilta, johon olimme kaikki todella tyytyväisiä. Tunti alkoi alkulämmittelyllä, minkä jälkeen siirryttiin tangon kiertelyn kautta pyörähdyksiin ja nostoihin (huomatkaa asiantunteva termistöni - not!). Joukossamme oli vain yksi henkilö, joka oli ikinä koskaan kerran kokeillut lajia, eli olimme kaikki aivan untuvikkoja, mutta pääsimme silti joka ikinen kokemaan myös onnistumisia! Suosittelen kovasti tankotanssia polttariohjelmistoon, jos päivän sankari on yhtään sitä tyyppiä, joka voisi sellaisesta innostua.

Tanssitunnin jälkeen seikkailimme lähijunalla Tapanilan urheilukeskukseen, jossa korkeanpaikankammoinen morsian pääsi seinäkiipeilemään. Hieman jännitimme, että miten mahtaa tytön käydä, mutta onneksemme hän lähti avoimin mielin kiipeämään, saavutti merkkipaalunsa, ja jatkoi siitä kepeästi seinän huipulle saakka! Koska kaikki meni niin ripeästi, pääsi hän kiipeämään saman reissun vielä uudelleen. Suorituksen jälkeen morsian hehkui innosta, oman pelon voittaminen oli kuulemma ollut mahtavaa.

Näiden rankkojen urheilusuoritusten jälkeen suuntasimme bussilla Helsingin keskustaan, jossa morsian pääsi nauttimaan kuumakivihieronnasta Lebua spa:han Kallioon. Matkan varrella neiti suoritti myös morsiuspassin tehtäviä, muunmuassa keräili ohikulkijoilta sukkahousuniksejä (sukkahousuillahan voi esimerkiksi viilentää kaljaa: tölkit vain lahkeisiin, ja laiturilta alas!).

Kun morsian oli saatu rennoksi, suuntasimme koko porukalla rentoutumaan saunalle. Olimme varanneet Pasilan urheiluhallin saunan, joka osoittautui todella hyväksi valinnaksi! Karu ulkonäkö hämäsi, sillä sisätilat olivat siistit ja tilavat, suihkuja oli useita ja sauna oli melkein liiankin lämmin. Perinteisten morsiussaunarituaalien jälkeen totesimme morsiamen vapaaksi menneistä sulhoistaan ja tilasimme koko porukalle pizzat antamaan energiaa loppuiltaan.

Syömisen, juomisen ja laittautumisen jälkeen palasimme jälleen Helsingin keskustaan. Loppuilta sujui loistavissa tunnelmissa Baker's:ssä, johon saimme pienen yrittämisen jälkeen pöydänkin varattua - näin meillä oli tukikohta koko yöksi. Baker'sin musiikkitarjonta oli polttari-iltaan täydellistä: sekä tämän kesän hittejä että niitä, joiden tahtiin me kaikki olimme joskus nuoruusvuosina morsion kanssa bilettäneet. Itse jatkoin baarissa pilkkuun saakka erään toisen polttariseurueen jäsenen kanssa, ja morsiankin kaasoineen viihtyi yli kahteen.

Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että päivä ja ilta olivat oikein onnistuneita, ja jään innolla odottamaan omia polttareitani. Tosin, morsiussauna perinteineen herätti myös hieman kauhistusta, vaikka ehdottomasti toivon sellaista myös omiin polttareihini - minusta tällaiset perinteet ovat aina mahtavia!

Miltä tällainen polttaripäivä teistä kuulostaa? Millaisissa polttareissa te muut olette olleet?